Petäjävedellä hautaan siunaaminen toimitetaan kappelissa tai hautausmaalla.

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Petäjävedellä hautaan siunaaminen toimitetaan kappelissa tai hautausmaalla. Siunauspäivä varataan seurakuntatoimistosta. Pappi ja tarvittaessa kanttori ottavat yhteyttä omaisiin.  Suntio ottaa yhteyttä hautapaikkaan liittyvissä asoissa.

Käytännön ohjeita

Kantajat tuovat arkun alkumusiikin soidessa kappeliin tai arkku on kannettu valmiiksi alttarille. Tämä on hyvä sopia etukäteen. Kukat lasketaan yleensä alussa. Kukkatervehdykset voidaan jättää myös haudalla. Musiikista ja virsistä sovitaan kanttorin ja papin kanssa.

Seurakunnalla on kesästä 2011 alkaen ollut käytössä sirottelualue.

Pyhäinpäivän maisema Petäjäveden hautausmaalla 1.11.2020.

Petäjäveden hautausmaa 1.11.2020 Pyhäinpäivänä. Silloin muistetaan poisnukkuneita rakkaita.

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt