Kirkot

Petäjäveden kirkko

Petäjäveden kirkko rakennettiin vuonna 1879. Arkkitehti August Boman suunnitteli kirkon ja rakennustöitä johti Jaakko Kuorikoski. Kirkkoa on korjattu vuosina 1937 (peruskorjaus), 1952 (ulkomaalaus), 1967 (sisämaalaus), 2004 (ulkopuolinen peruskorjaus) sekä 2018 (isompi peruskorjaus), jolloin kirkko sai Samuli Heimosen uutta kirkkotaidetta kolmen ison maalauksen verran.

Kirkossa on noin 900 istumapaikkaa. Ensimmäiset urut asensi J.A.Zachariassen vuonna 1889 ja toiset urut Kangasalan Urkutehdas vuonna 1944. Frans Hautala maalasi alttaritaulun ” Ylösnoussut Jeesus siunaamassa lapsia” vuonna 1928. Osoite: Kirkkotie 12.

Vihkikirkkomaksu 200 €. Maksu 100 €, jos toisella puolisolla on ollut tai on kotipaikkayhteys Petäjävedelle.

Petäjäveden vanha kirkko

Petäjäveden vanha kirkko rakennettiin vuosina 1763-1765 Jämsään kuuluvan Petäjäveden rukoushuonekunnan kappeliksi. Se vihittiin vasta vuonna 1778. Aluksi se toimi kappeliseurakunnan kirkkona ja vuodesta 1867 itsenäisen seurakunnan kirkkona. Uuden kirkon valmistuttua 1879 se jäi pois käytöstä. Kirkon rakennusmestari oli vesankalainen Jaakko Klemetinpoika Leppänen.

Huom! Vanha kirkko ei ole esteetön tila.

Vanhan kirkon hinnat

Vihkikirkkomaksu vuonna 2023 400 €. Maksu 200 €, jos toisella puolisolla on ollut tai on kotipaikkayhteys Petäjävedelle. Osoite: Vanhankirkontie 9

Petäjäveden vanhan kirkolla saarnatuolin alta löytyy suojeluspyhimys Kristoforos. Lisää kuvia ja tietoa kirkosta löytyy vanhan kirkon omilta sivuilta.

Toimitilat

Seurakuntakoti

SEURAKUNTAKOTI ON POISTETTU KÄYTÖSTÄ VUODEN 2023 LOPUSSA. SEURAKUNTAKODIN TILOJA EI ENÄÄ VOI VARATA TILAISUUKSIA JA KOKOUKSIA VARTEN.

Pappila

Petäjäveden Pappila rakennettiin alunperin vuonna 1885. Se on toiminut kirkkoherran asuntona ja virastona 2000-luvun alkuun saakka, jolloin virasto siirrettiin seurakuntakotiin.  Helmikuussa 2021 pappila otettiin käyttöön kokoontumistiloiksi, työhuoneiksi ja virastoksi uuden korjausremontoinnin myötä.

Pappilan tiloja voi varata juhliin ja kokouksiin 4.3. 2024 alkaen. Pihapiirissä on vanha väentupa, makasiini, pihasauna (ei käytössä) ja huvimaja. Pappilan miljöötä rikastuttavat monimuotoiset istutukset. Salin varaukset seurakuntatoimistosta

Siunauskappeli

Arkkitehti Elsi Borgin suunnittelema kappeli rakennettiin 1950 -luvun alussa. Seurakunnalla on kolme hautausmaata – vanha hautausmaa on vanhan kirkon yhteydessä, sankarihauta-alue on Petäjäveden kirkon edessä ja nykyisin käytössä oleva hautausmaa on perustettu kappelin läheisyyteen 1920 -luvulla.

Siunauksiin liittyvät varaukset seurakuntatoimistosta (0400 816385). Hautapaikkavaraukset suntiolta numerosta 0400 541 797. Kyselyt hautapaikkojen sijainnista tai hautakirjanpitoon liittyvistä asioista sähköpostitse mirja.pietilainen@evl.fi

Seurakunta ei tee haudanhoitosopimuksia. Tällä hetkellä haudanhoitosopimuksia tekee Petäjäveden puutarha (050 5464134) ja HaudanHoito Hintikka (044 5766639).

Seurakuntaan kuuluville sotaveteraaneille hautaus on ilmainen.

Osoite: Kappelintie 2.

Tilan tyyppi