Petäjäveden kirkko sisältä

Messut ja hartaudet

Joka sunnuntai klo 10 seurakunta kokoontuu sanan, sakramentin, musiikin, opetuksen ja rukouksen äärelle. Kesäkaudella kokoonnumme vanhaan kirkkoon, muulloin Petäjäveden kirkkoon.

Jumalanpalvelukset

Seurakunnan jumalanpalvelukset toimitetaan yleensä sunnuntaisin klo 10.

Järjestämme myös ilta- ja yökirkkoja, perhejumalanpalveluksia, Tuomasmessuja, kynttilä- ja luontokirkkoja sekä nuorten kirkkohetkiä. Kirkkopyhiä vietetään yhteistyössä eri järjestöjen ja yhteisöjen kanssa. Osa kirkkopyhistä on teemallisia. Jumalanpalveluksissa palvelevat kuorot, ehtoollisavustajat, paikalliset muusikot ja vierailijat.

Ehtoollinen

Ehtoollista vietetään useimpina pyhäpäivinä. Ehtoollisia järjestetään myös sairaalassa, hoitokodeissa ja palvelutaloissa.

Kirkolliset toimitukset

Toimitusvaraukset on keskitetty kirkkoherranvirastoon. Papit ja kanttori tapaavat mielellään asianomaisia etukäteen juhliin liittyvissä järjestelyissä.

Aikuistyö

Aikuistyössä järjestetään hartaushetkiä laitoksissa ja palvelutaloissa, seuroja kodeissa sekä raamattupiirejä. Aikuistyö vastaa myös sururyhmätyöstä, kotien rukouselämän tukemisesta, hiljaisuuden viljelystä, seurakunnallisesta viestinnästä ja yhteyksistä kyläkuntiin ja yhteistyötahoihin. Olemme pienellä porukalla toimittaneet jo vuosia Petäjävesi-lehteen ”Tapulin takaa” kirjoitukset.

Kirkkoherra Laura Laitinen siunaamassa seurakuntalaisia 1.11.2020 Petäjäveden kirkossa messun päätteeksi. Alttarilla on kaunis syvä purppuran väri. Kaiteella on nähtävissä poikkeusajan kertakäyttöpikarit ehtoollista varten.

Kirkkoherra

Toimin Petäjäveden seurakunnan kirkkoherrana. Työhöni kuuluu vastata seurakunnan työntekijöiden esimiestehtävistä ja seurakunnan hallinnosta. Lisäksi teen papin perustehtäviä, kuten toimitan jumalanpalveluksia ja kasteita, avioliittoon vihkimisiä ja hautaan siunaamisia.

Kirkkoherran työssä parasta on jatkuva uuden oppiminen, ihmisten kanssa työskenteleminen ja isojen kokonaisuuksien hahmottamisen ja johtamisen haasteet ja ilot.